У Лохвиці вже “Зелене світло для велоруху в громадах”

Представники Асоціації велосипедистів Києва у Лохвиці реалізують проект «Зелене світло для велоруху в громадах». Разом із працівниками міської ради вони розробили безпечні веломаршрути й дали поради для налагодження велоруху в місті, які вже втілюються.

Київські велосипедисти вчать їздити жителів Пирятина і Лохвиці

Координатори проекту Вадим Денисенко та Катерина Шульга ставлять за мету розвиток велосипедної інфраструктури у об’єднаних територіальних громадах. Задля безпеки й комфорту повсякденного користування велосипедом вони допомагають здійснити встановлення велопарковок, нанесення поворотних смуг на перехрестях, звуження смуг на перегонах, влаштування велосмуг, велодоріжок тощо. Проект Асоціація велосипедистів Києва втілює за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою».

Лохвицьку ОТГ координатори обрали другою на Полтавщині після Пирятинської. Разом із працівниками міськради, активістами, педагогами позашкільних освітніх установ координатори подорожували територією ОТГ і розробили напрацьовані варіанти веломаршрутів по місту та між населеними пунктами.

У Пирятині Вадим і Катерина напрацювали із виконкомом міськради програму розвитку велоруху та пропозиції щодо створення вело доріжок. Пирятинській міськраді одразу подарували 2 велосипеди.

Велосипедисти заважають пішоходам

Лохвицю вже не одне десятиріччя жартома називають «містом дівок і велосипедів». Дівок – через наявність двох навчальних закладів – ПТУ-27, яке раніше випускало лише швачок і кравців, і медичного училища, де також навчаються переважно дівчата. Велосипедів – через те, що пішки тут не прийнято ходити взагалі. На велосипедах можна зустріти людей практично будь-якого віку. Велоспортом займаються одиниці, але на велосипедах їздять і на роботу, і на город, і у справах, і в гості. Чоловіки примудряються на одному велосипеді везти дружину і двох дітей. Або 200 кг картоплі одночасно.

Половина лохвицьких велосипедистів, попри збільшення потоку автотранспорту із кожним роком, ігнорує правила вуличного руху. Можливо, достеменно їх і не знаючи, тим паче що в актуальній нині версії Правил вуличного руху велосипедистам присвячений невеликий розділ і про багато аспектів їх руху там просто не сказано. За останні років 30 велоправила сильно змінилися.

У багатьох великих містах і навіть чималеньких райцентрах можна зустріти велосипедистів, які петляють між автівками на широких і завантажених транспортом центральних вулицях, але на тротуарах – тільки дітей і підлітків. Приміром, у центрі Лубен чи Миргорода велосипедист на тротуарі – рідкість (тут їх менше взагалі, бо роками налагоджений рух міського транспорту, а в Лохвиці спроби пустити автобус містом закінчувалися невдачами – користувалися ним одиниці в зимовий період). У Лохвиці – навпаки. Велосипедисти вважають, що тротуари створені для них. Окриками вони змушують пішоходів звільняти їхній же шлях. Можуть і наїхати.

Значна частина лохвицьких велосипедистів являє небезпеку для всіх учасників руху і на дорозі, бо ігнорує знаки, світлофори, не показує руками повороти і зупинки, не слідкує за наявністю світловідбивачів… Уся увага дорожньої поліції прикута до машин. Відомі одиничні випадки, коли інспектори робили зауваження велосипедистам, які в темний час їздять без катафотів і світла.

Школі – криту велостоянку, міськраді – 2 велосипеди

Про подальшу роботу над покращенням велоруху у Лохвиці ми запитали у Сергія Шрамка, молодого заступника міського голови, в руках якого часто замість керма автівки буває велосипедний руль.

– Сергію Юрійовичу, створені маршрути існуватимуть лише на картах, чи принесуть реальну користь?

– Від наявності безпечних маршрутів ні водії не стануть культурнішими, ні дороги кращими. Але завдяки експертам ми знатимемо, як покращити умови руху велосипедів у Лохвиці, якщо в громаді з’являться кошти.

Гості передали нам правила дорожнього руху, розроблені для велосипедистів. Ми плануємо відсканувати ці буклети, розповсюдити через сайт міськради і сторінку в Facebook.

У Лохвицькій школі №2 будується велопарковка. Школа стала переможцем конкурсного відбору, проведеного Асоціацією. І отримає дві криті парковки в подарунок за умови, якщо ми зробимо основу. Тож зараз готуємо майданчик, викладений тротуарною плиткою. Також представники Асоціації обіцяли подарувати міській раді два велосипеди, щоб працівники пересувалися ними в службових цілях і популяризували велорух.

– Отже, координатори повернуться до нас?

– Так, наприкінці вересня вони проведуть навчальний тренінг «Як користуватися велосипедом. Правила дорожнього руху. Правила безпеки приїзді на велосипеді». Нам пропонують знайти активіста, який би пройшов навчання і міг давати такі уроки дітям у Лохвиці. Ним, якщо виявить бажання, стане Денис Костюк – молодий лохвицький спортсмен. Ми запросимо на тренінг керівників гуртків Центру дитячої та юнацької творчості, щоб вони вчили цього дітей.

– У розповіді про візит Асоціації велосипедистів я почув слово «велодоріжка». Це лише мрія, чи вони з’являться в нашому місті насправді?

– Зробити повноцінні велодоріжки у Лохвиці для бюджету громади зараз не під силу. Поки що наша ціль номер один – привести в належний стан тротуари. Ми виїжджали і оглядали вулиці у Лохвиці, де доріжки найпотрібніші. Щоб прокласти їх там між дорогою і тротуаром, довелося б випиляти майже всі дерева. І навіть якщо піти на таку жертву, новенькими доріжками замість порепаних тротуарів користуватимуться пішоходи й буде те саме, що зараз на тротуарі.

Для безпечного і комфортного руху велосипедистів у Лохвиці ми хочемо зробити розмітку на покритті оновленої в межах міста траси Р-60, відділивши велосипедні смуги вздовж обочини. Ширина траси на центральних вулицях Шевченка і Героїв України – 10 м. Якщо відділити велосипедистам по 1,5 м із кожного боку, залишиться 7 м для машин – цілком достатньо. Це дозволяється згідно нових будівельних норм, за якими достатньо 3 м на одну смугу руху. Достатньо нанести суцільні білі смуги і встановити знаки велоруху. Будемо звертатися до Служби автомобільних доріг по дозволи. Таку пораду дали нам експерти.

Коли велосипедисти матимуть можливість безпечно їхати дорогою, матимемо право проганяти їх із тротуарів.

Олег ДОЛЕНКО

На фото:

1. Представники Асоціації велосипедистів Києва у Лохвицькій міськраді працюють над створенням безпечних веломаршрутів. Фото В. Шрамко.

2. Велопробіг у День міста Лохвиці. На передньому плані – міський голова Віктор Радько. Фото автора.

3. Велопробіг у День міста Лохвиці. Фото автора.

4. Денис Костюк, якому пропонують стати велоінструктором лохвицьких дітей, – учасник велопробігу. Фото зі сторінки Дениса у Facebook.

553 перегляди(ів)