26 серпня – День авіації України. Остання стоянка «Білого лебедя»

День авыації

Серед професійних свят, якими рясніє український календар, не останнє місце посідає День авіації України – професійне свято військових і цивільних авіаторів, працівників авіаційної промисловості і транспорту. Тепер його святкують в останню суботу серпня, хоча за роки Незалежності авіаторів шанували й в інші дні.

Для полтавців це свято завжди мало особливе значення, адже ще з радянських часів обласний центр зажив слави потужної авіаційної бази. До середини 90-х років у Полтаві понад півстоліття базувалися два авіаційні полки та штаб авіадивізії. Має обласний центр і власний аеропорт. Два роки тому на військове летовище у Полтаві передислокували 18-ту окрему бригаду армійської авіації тощо. А відтепер у обласному центрі відкрито і філію Національного військово-історичного музею України – музей важкої бомбардувальної авіації.

Музей з’явився на базі музейного майданчику, на якому з 2007 року полтавцям та гостям міста демонстрували унікальні День авіації експонати: бойові літаки різного призначення (Ту-95, Ту-134, Ту-16, Ту-22к, Ту-22М3 тощо), та авіаційні засоби ураження – авіаційні бомби вагою від 100 до 9000 кг, авіаційні крилаті ракети КСР-2, КСР-5, Х-22, а також експонати аварійно-рятувального спорядження тощо. Днями його експонати поповнилися вертольотом Мі-8.

Практично всі ці експонати, які виставлено на одній із стоянок військового аеродрому, залишилися музею від радянської епохи про яку нинішня молодь уже знає небагато. СРСР мав найпотужнішу за тих часів армію, складовою якої були Військово-Повітряні Сили. Майже всі найновіші типи літаків бомбардувальної авіації у різні роки базувалися у Полтаві. У тому числі, й ті, які могли нести ядерну зброю. До речі, сховище, де зберігалися ядерні боєголовки для авіаційних крилатих ракет – поблизу села Жуки Полтавського району, нині у напівзруйнованому стані все ще охороняється.

Гордістю музею є унікальний експонат – надзвуковий стратегічний бомбардувальник-ракетоносій Ту-160. Цей велетень є найкрупнішим в історії військової авіації надзвуковим літаком, який має геометрію крила, що змінюється у польоті. А також, найважчим літаком у світі, котрий має найбільшу поміж бомбардувальників максимальну злітну вагу. На озброєння Радянської Армії його було прийнято в 1987 році. Пілоти прозвали його «Білий лебідь» – за оригінальну форму. На музейній стоянці у Полтаві цей велетенський «птах» завмер, після того, як перелетів до Полтави із Прилук (Чернігівська область), де тоді базувався 184 авіаційний полк Дальньої авіації, на озброєнні якого перебувало 19 «Білих лебедей».

Десять з них пізніше постигла участь розрізаних у Полтаві на брухт унікальних бомбардувальників-ракетоносіїв Ту-22М3, прозваних на Заході «бекфайєрами». Вісім Ту-160 Україна передала Росії в рахунок погашення боргу за газ. Відтоді День авіації вони несуть бойове чергування на аеродромі міста Енгельс, що в Саратовській області. Один «Білий лебідь» – єдиний в Украні, було залишено полтавському музею. Правда, його спеціалістам довелося дещо доробити, адже з літака перед тим зняли телевізійний приціл. Працівники музею відшукали документацію і зробили точну його копію…

Ще один небесний гігант, який завжди викликає непідробний інтерес відвідувачів музею, літак Ту-95. Цей титан й нині на службі. Зокрема, у ВПС Росії, де й досі борознить простір повітряного океану, попри свій 60-річний вік. Кожна лопать його чотирьох двигунів важить 200 кілограм. Цікаво, що одна із її сторін вкрита… сріблом. Це – нагрівальний елемент, який не дозволяє на великих висотах утворюватися на лопатях шару криги.

Не секрет, що нині авіаційна промисловість в Україні переживає далеко не кращі часи. Скептики навіть пророкують її остаточний занепад. А ВПС української армії мають на озброєнні літаки, котрі «народилися» ще за Радянського Союзу. Як приміром, сорокарічні винищувачі Су-27, що перебувають на озброєнні 831 бригади тактичної авіації в Миргороді. А от в українських музеїв авіаційної техніки є майбутнє, переконані працівники Полтавського музею. Експонати, які там виставлені, завжди вабитимуть як дорослих, так і дітей. Вони – частина нашої спільної історії, свідки і учасники боротьби людства за освоєння повітряного простору та завоювання першості у гонці озброєнь…

Олександр Брусенський
На фото: Літаки Ту-160, Ту-95 та авіаційні бомби, які можна побачити на музейній стоянці.
Фото автора
Для збільшення зображення –
натисніть на фото
284 перегляди(ів)