Яківчани налаштовані вимагати розірвання договору з перевізником

Урвався терпець жителям селища Яківці, що у Полтаві. Це околиця, спальний район. Тож на роботу, навчання, дозвілля яківчани їздять. А от з транспортом виявилися великі хронічні проблеми. Особливо взимку, коли на морозі чекати автобуса чи маршрутки 40 хвилин, годину чи півтори не лише неприємно, а й шкідливо для здоров’я дорослих і дітей.

Минулої неділі з ініціативи Яківчанського селищного комітету були скликані збори мешканців мікрорайону, на які запросили начальника транспортного відділу Полтавського міськвиконкому Євгена Якубу та представника перевізника маршруту №33 – ТОВ «ЛЮГ» Іванну Комісар.

Яківчани висловили зауваження щодо роботи комунальних маршрутів №4 та №5 (відсутні вечірні рейси, великий інтервал руху, немає автобусів у той час, коли старшокласники ЗОШ-24 закінчують уроки).Але найбільше жителі передмістя обурені роботою маршруту №33. На зборах питання поставили руба: чому перевізник ставиться до нас як до бидла, адже всі його мільйонні статки – це гроші пасажирів. Роботу маршруту швидше можна назвати «збиванням бабла»: сяк-так поїздили в години «пік», набиваючи в одну маршрутку кількість пасажирів, яку мають перевезти три (дуже «ефективний» спосіб підвищення дохідності!), а як людям добиратися на роботу, додому з другої зміни чи з потяга, дітям із гуртків та спортивних секцій – те гендиректора ТОВ «ЛЮГ» Юрія Лупаєнка не хвилює.

Якщо ж емоції перевести на мову фактів, то яківчани скаржилися на те, що кількість машин та інтервал руху не відповідають умовам паспорту маршруту: 9-10 хвилин. Нерідко відсутні перші ранкові рейси, зранку маршруток мало і вони по місткості не відповідають пасажиропотоку в Яківцях, переповнені, тому зупиняються не на всіх зупинках. У результаті люди запізнюються на роботу. Потрібно, щоб принаймні половину рухомого складу на маршруті становили автобуси «Богдан».

Після 19.30 часто маршруток №33 взагалі немає в рейсі, тож доводиться добиратися на таксі, а це не кожному по кишені. Коли яківчани телефонують у диспетчерську зі скаргами на відсутність маршруток, диспетчер завжди відповідає: «Не видумуйте! Всі машини на маршруті!» Щоправда, не уточнює, на якому: на кільцевих чи тих, що курсують до зупинки «Інститут зв’язку» (а це все маршрути ТОВ «ЛЮГ»). І яківчани неодноразво помічали, що та маршрутка, яка зранку їздила як №33, в обід уже їздить з табличкою №36 («Розсошенці – «Інститут зв’язку»). А позаяк ТОВ «ЛЮГ» зняв зі своїх транспортних засобів GPS-трекери, то дуже важко дізнатися, де насправді знаходяться маршрутки.

До слова, віднедавна диспетчерам ТОВ «ЛЮГ» заборонено спілкуватися з пасажирами після 19.00, тобто саме тоді, коли є необхідність дізнатися, варто чекати маршрутку чи не варто. Який цинізм!

В обідню пору з 12.30 до 14.30 години – «мертва година», як у дитсадку: маршрутку можна чекати і годину, й півтори, бо всі машини стають на обід в одній крайній точці протяжного маршруту – в Розсошенцях. Хоча навіть менеджер-початківець знає, що половина машин на обід має ставати в одному кінці маршруту (в Яківцях), а інша половина в другому (в Розсошенцях). У суботу й неділю дуже мало машин на маршруті й яківчани дуже довго (а зараз зима!) чекають автобусів. Зрозуміло, що пасажирів у вихідні дні менше, тож треба, щоб ТОВ «ЛЮГ» узгодив з міськвиконкомом і з Яківчанським селищним комітетом та оприлюднив графік на суботу-неділю, але щоб той графік виконувався.

Культура водіїв, точніше, безкультур’я, на маршруті №33 теж залишає, м’яко кажучи, бажати кращого, якщо висловлюватися дипломатично. Розмова за кермом по телефону, гучний шансон, паління в салоні під час руху, хамство, матюччя, одяг улітку як на пляжі – це тільки частина нарікань.

Справжнім жахом були 5 місяців (з серпня по грудень 2018 року), коли діяло рішення сесії Полтавської міськради від 20.07.2018 р. про безплатне перевезення пасажирів пільгових категорій і компенсацію за це приватним перевізникам у розмірі 20 млн.грн. На кожній зупинці у маршрутці №33 виникав конфлікт між водієм та пільговиком: водій ТОВ «ЛЮГ» намагався будь-що стягнути плату з пільговиків. Ображав їх, виштовхував з машини, нацьковув пасажирів на пільговиків, шантажуючи їх тим, що не поїде далі, доки той не вийде тощо. Тобто, за ці місяці перевізник отримав плату за проїзд двічі: і з пільговиків, і від міськради. А потім полтавці дізналися, що перевізники завищили кількість перевезених пільговиків у 1,5–43 рази! Ще й голова Асоціації перевізників Полтавщини Юрій Лупаєнко шантажував полтавську владу й мешканців міста влаштуванням транспортного колапсу, якщо не погодяться на тариф у 8 грн.

Мешканці Яківців констатують, що ні перевізники, ні міськвиконком не переймаються тим, чи забезпечено жителям околиць належне транспортне обслуговування. Хоча саме міськвиконком має контролювати виконання договору перевізником, а сам договір передбачає чимало дієвих важелів для впливу на недобросовісного перевізника: і штрафи в розмірі 1700 грн, і заміна іншим перевізником до 3-х місяців, і дострокове розірвання договору. «Яківчанське питання» взагалі не виникло б, якби міськрада контролювала і хоч якось протягом кількох останніх років реагувала на численні скарги про порушення перевізниками умов договору та паспорта маршруту. Та, на жаль, начальник транспортного відділу міськвиконкому Євген Якуба не продемонстрував яківчанам рішучості у наведенні ладу в транспортних перевезеннях.

Яківчани налаштовані категорично: замінити перевізника на маршруті №33. І все більше схиляються до думки про необхідність заміни приватного пасажирського автотранспорту на комунальний.

Іванна Комісар стверджувала, що ТОВ «ЛЮГ» ні сном, ні духом не знав про претензії до роботи 33-го маршруту (брехня, бо селищний комітет має копії попереджень, які перевізнику виносив міськвиконком). При цьому молитовно складала ручки, мов Магдалена, яка кається, й обіцяла за тиждень налагодити роботу відповідно до вимог договору та паспорта маршруту, який, до речі, передбачає останній рейс о 22.25.

Збори були в неділю. Однак і в понеділок все повторилося, як завжди: зранку маршруток чекали по півгодини, а увечері – по годині…

Яківчани ухвалили резолюцію, в якій, зокрема, передбачено: ТОВ «ЛЮГ» надати тижневий строк на усунення порушень і налагодження якісного транспортного обслуговування мешканців селища Яківці. У разі, якщо ситуація не поліпшиться, порушити питання перед Полтавською міськрадою про дострокове розірвання договору з ТОВ «ЛЮГ» на маршрут №33.

Людмила СТЕЛЬМАХ (Кучеренко).

446 перегляди(ів)