Мережевий маркетинг: як аферисти наживаються на людській довірливості

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Під’їзди багатоповерхівок у Полтаві, паркани, опори електромереж і навіть… сміттєві баки густо обклеєні оголошеннями: «Робота в офісі», «Підробіток», «Потрібен помічник керівника» тощо. За цю зовсім нескладну роботу обіцяють заробіток 6, 7, 8, 12, а подекуди й 12,5 тис. грн на місяць. Про мережевий маркетинг в об’явах не говориться.

Щоразу, натикаючись поглядом на ці заманливі пропозиції, розуміла, що це звичайнісінький обман, бо навряд чи хтось платитиме такі гроші секретарці, яка ніякого прибутку компанії не приносить. Проте й гадки не мала, що про реальне працевлаштування взагалі не йдеться, а шахраї, які розвішують ці оголошення, ще й злуплять по кілька тисяч гривень із охочих знайти роботу.

Мережевий маркетинг – як люди купуються на багатообіцяючі перспективи

– Алло! Слухаю вас. Для себе роботу шукаєте? Скільки вам років? У якій сфері досвід роботи маєте? Ага! Тоді слухайте: у нас комерційна структура. Зараз відбувається розширення, й ми займаємося підбором співробітників. Ручка під рукою є? Пишіть адресу… Скажете адміністратору: я до Василя Івановича (приміром). Пройдете співбесіду, й далі я вам розкажу, що робити. Все. Домовилися. Чекаю.

Ця шаблонна телефонна розмова вимагається від кожного, хто вже став працівником так званої «фірми з оптового продажу товарів народного вжитку, що виробляються у близько 200 країнах світу» (Мережевий маркетинг).

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Хоча насправді продукція, яка буцім-то відпускається споживачам із брендового складу, зберігається на кількох поличках невеликої шафки, що стоїть у офісі. І в основному це китайські БАДи…

Шафа слугує ще й ширмою перевдягальні для чоловіків і жінок. Там можна зняти чоботи, взути туфлі, причесатися перед дзеркалом, зробити макіяж… Верхній одяг співробітників «гуляє» упродовж робочого дня на тремпелях загальної роздягальні, де вправі розмістити своє «пахуче вбрання» і бомж, якщо забажає прийти на співбесіду в так званий мережевий маркетинг.

За десятком столиків тісненького, задушливого офісу умудряються «працювати» кілька десятків наставників із підопічними, які теж уже є новоспеченими наставниками, а у тих – свої екстраскороспечені підопічні, а в тих — свої…

Що обіцяє мережевий маркетинг?

Окинеш пильним поглядом той «браунівський рух», що супроводжується своєрідним дзижчанням приглушених балачок українською, російською, а найчастіше – спотворливо суржиковою мовою, й мимоволі дивуєшся тій усталеній дисципліні: одні встають, виходять, підпираючи в очікуванні стіни коридорів, інші заходять на їхні місця і все повторюється… Повторюється, бо робота в офісі якимось дивним чином організована на зразок співпраці живих роботів, роль яких, звісно, виконують люди.

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

…Здавалося б, сьогодні вже важко здивувати читача якоюсь «нестандартною» ситуацією сучасності. Стільки довкола сумнівного, манірного, що справжність стає скоріше винятком, ніж власне справжністю. І оте внутрішнє бажання людського єства зустріти у своєму житті не манірність, а щирість, безперечно, бере верх людської свідомості.

Людина «купується» на привітний, багатообіцяючий шаблон, завчений аферистами до найдрібніших ноток. І йде на примарне «світло» звабливих обітниць. А тільки-но починає вірити в багатообіцяючі перспективи, її без жодного примусу обдирають як липку, а потім «культурно» підводять до своєрідного «умовиводу», що тобі тут не місце. Хоча при «оформленні» на роботу запевняли, що мережевий маркетинг – це саме твій шлях!

Приймають на співбесіду (а відтак — і на роботу в мережевий маркетинг) людей «різнокаліберних» – незалежно від віку, освіти, статусу…

Мережевий маркетинг: «Для достиженья цели все средства хороши!»

Вишукують суб’єктів для співбесід всіма способами. Тому в оголошеннях люди можуть прочитати найрізноманітнішу інформацію: «Потрібен працівник в офіс», «Шукаю порядну людину, яка відповідатиме на телефонні дзвінки», «Потрібні люди з досвідом роботи бухгалтера (технолога, педагога, юриста, фінансиста, військового, продавця і т. д.)», «Потрібна людина на посаду керівника, помічника керівника…». Одне слово, пишуть усе, на що вистачає фантазії, та насправді пропонують банальний мережевий маркетинг (згодом усі роблять однаковісіньку справу — дурять людей!)

«Поталанило»: пройшла співбесіду й потрапила на безкоштовне навчання в мережевий маркетинг

За іронією долі, потрапити в таку полтавську «сокодавку-помийницю» довелося й мені. Та насправді таких фірм і фірмочок у Полтаві чимало. Принаймні, в кожному офісному центрі можна наткнутися на кілька подібних: одні пропонують косметику, якої в звичайному магазині ні за які гроші не купиш, другі – «товари для здоров’я», які, якщо вірити рекламі, допомагають абсолютно від усіх хвороб, треті – дивовижні спортивні товари чи ще щось неймовірне.

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Упродовж місяця вірилося й не вірилося, що «шарашкина контора» або мережевий маркетинг, де мені запропонували підробіток до пенсії, може мати такий глянцево-структурний вигляд та достеменний вишкіл, де вчорашні (і, безперечно, завтрашні!) злидарі унікальним чином зображають себе… потенційними мільярдерами.

Як приймають в мережевий маркетинг “Тяньші”

Оголошення зустріла в інтернеті. Запрошували в офіс порядну жінку, яка б відповідала на телефонні дзвінки й вела нескладну документацію. «Ну, – подумала собі людина з чималим досвідом педагога та журналіста, – чому б і не спробувати?»

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Подібним чином, описаним на початку цього матеріалу, запросили мене на вечірню співбесіду. Жодних документів представляти не довелося. Запропонували заповнити анкету, в якій око філолога не могло не помітити з півдесятка орфографічних помилок…

Багатообіцяюче спілкування з представником фірми промайнуло за 5-7 хвилин. Відкритим залишалося лише питання: чи підійде моя кандидатура? Пообіцяли зателефонувати з 19.00 до 21.00. Звісно, ці дві години видалися надто довгими. Ніхто в умовлений час так і не зателефонував. (Як згодом стало відомо, це один із найкозирніших секретів фірми, прописаний в інструкції: телефонувати клієнтові в останні хвилини домовленого часу або навіть пізніше — щоб «ощасливити»). О пів на десяту вечора особа, яка зі мною спілкувалася, повідомила, що мене «одобрено». І запросила пройти безкоштовне триденне ознайомлювальне навчання.

Зізнаюся: я летіла на те багатообіцяюче «навчання», як юна дівчинка мчить на перше побачення! Як же —так «поталанило»: з першого прочитаного оголошення прийняли на таку презентабельну роботу!
Щоправда, заняття видалися не те що нецікавими, а якимись віддаленими і від життя, і від суті речей, звичних так званим «абітурієнтам».

Мережевий маркетинг: “Головне – вірити в себе й упевнено йти до поставленої мети!”

Заходив лектор. Спершу оповідав свою тяжку історію життя до приходу в компанію, видавав щире одкровення про пережиті практично невиліковні хвороби. А потім захоплено рапортував про свої здобутки за супер короткий проміжок часу: і фінансове становище поліпшилося, й здоров’я в ідеальному стані, та найголовніше – кайф від улюбленої роботи у фірмі, яка дає своїм працівникам море свободи та океан можливостей реалізувати в достатку всі свої життєві плани, а на додачу – черпати досвід із закордонних поїздок, які для фірми давно вже є узвичаєними! Потім писав на дошці кольоровими фломастерами малозрозумілі «свіжачкам» формули, креслив схеми і таблиці під підбадьорливий супровід: мовляв, дуже скоро ви все розумітимете без жодних пояснень! Це простий мережевий маркетинг.

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Приблизно було зрозуміло, що якась величезна китайська компанія «TIENS», яка випускає продукцію біорозвитку «Тянші» в сотнях країн світу, поставляє продукцію для реалізації в Україну без посередників. Тобто гроші, які інші виробники витрачають на посередників у сенсі збуту, ідуть від «TIENS» у нашу фірму, оскільки ми займаємося рекламою цієї продукції і, власне, її збутом зі складу безпосередньо від виробника.

Буцім корпорація розробила досконалу електронну систему (або мережевий маркетинг), за якою люди, що приходять працювати в компанію, отримують свої персональні номери, на рахунки яких надходять кошти за виконану роботу та відсотки від реалізованої продукції. Це означає, що при добросовісному виконанні своїх обов’язків людина вже за перший місяць своєї роботи може отримати як мінімум 38000 (тридцять вісім тисяч!) гривень, у другий місяць від 75000 до 100000 грн. А вже в наступні місяці «має все піти як по маслу», в рахунках до мільйонів, бо ж що воно за валюта українська у порівнянні з доларами?!

– Ми ж гідні отримувати дохід як «білі люди»! – мовив один із виступаючих. – Головне – вірити в себе й упевнено йти до поставленої мети!!!

«Та чи я не здатна зробити гарну рекламу для реалізації такої потрібної людству продукції?!!» – подумалося слузі пера (себто мені).

Як працює мережевий маркетинг «TIENS» (Тяньші)

Обов’язкова умова: представлятися «рекрутам» фізичною особою-підприємцем.
Однак підписавши договір-чернетку (який «для внесення в базу даних корпорації має пройти електронний обробіток і бути надісланим зі стартовим пакетом», що коштує для кожного новоспеченого працівника 10 доларів, а в «TIENS» це рахується за курсом 32 до 1, тобто 320 грн), отримуєш завдання дещо інше: не продукцію рекламувати, а… роботу в фірмі!

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Упродовж місяця так званої моєї роботи «досвідчені лектори», які без п’яти хвилин мільярдери (хоча практично всі зодягнені у секондське чи стокове вбрання, не у кожного вивітрене від специфічних запахів), проводили навчальні заняття, серед яких одне особливе (і саме в ньому полягала специфіка роботи всіх та кожного) – «Рекрутування».

На ньому розбирали види реклами, її візуальні та змістові форми, уміння її подавати: роздавати, розкидати, підкидати, клеїти, розсилати в інтернеті. Усе це, звісно, за власний рахунок. Обов’язкова умова: у рекламі має бути саме твій номер телефона і ти маєш представлятися шукачеві фізичною особою-підприємцем, називаючи своє прізвище!

Мережевий маркетинг «TIENS» – “шарашкіна контора”?

Поспілкувавшись і запросивши людину на співбесіду, ти автоматично стаєш керівником, який «у зв’язку з розширенням набирає собі у відділ партнерів». Після співбесіди перед першим заняттям береш у нього 100 грн завдатку за «навчальну літературу» (хтозна чийого видавництва) – це копійчані брошурки, що «навчають досягати поставленої мети і ставати суперуспішним».

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

«Господи! – подумала я. – На¬віщо рекламувати роботу і мережевий маркетинг, та ще й у такий манірний спосіб, коли можна рекламувати безпосередньо саму продукцію, проводити Дні відкритих дверей, робити презентації виставок-продажів? Якщо продукція настільки корисна і дієва, як написано в інструкції, вона успішно реалізуватиметься навіть за високі ціни! І люди, які бажають працювати в цьому прибутковому бізнесі, без жодних реклам будуть знайдені самі собою, ще й у черзі стоятимуть, аби працевлаштуватися саме сюди!

Усе ще вірилося: я можу бути корисною в цьому закуйовдженому клубку, де практично не тямлять, як реалізувати товар розумно, гідно, презентабельно, чесно…

(Забігаючи далеко наперед, хочу запевнити шановного читача, що сама я жодних грошей «на благо фірми» не взяла й нікого в компанію не заманила! Швидше навпаки: радила людям добре подумати перед тим, як робити вирішальний крок). Було у мене тільки дві співбесіди, хоча дзвінки на скромну за змістом рекламу сипалися градом… Не могла я пропонувати те, чого немає й у принципі не може бути!

Мережевий маркетинг: на день клієнта чай шести елітних сортів заварювали одним пакетиком у банці сумнівної чистоти

Наважилась підказати одіозній начальниці – такій собі бізнес-леді, яка й заманила мене у фірму, один зі своїх варіантів: провести презентабельний День відкритих дверей із демонстрацією нашої продукції. Вона ніби прислухалася й призначила День клієнта. Однак мене до підготовки й демонстрації не допустили. Моїм завданням було запросити на захід якомога більше гостей.

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Десятеро людей із радістю прийняли запрошення на безкоштовну презентацію-дегустацію (яка, як з’ясувалося при вході, обійшлася кожному в 10 гривень — я, запрошуючи, цього нюансу не знала). Обіцяну безкоштовну діагностику спеціальним приладом «за новітньою методикою східної медицини» скасували через велику кількість людей, натомість розіграли в лотерею лише для одного гостя… Не була я й у «презентаційній залі» – тій тісненькій кімнатці, де щоденно заповняються анкети та проводять ознайомлювальні навчання для новачків.

Однак бачила, що в процесі підготовки стіл накрили білою, зовсім непрасованою після прання скатертиною. Продукція для дегустації готувалася в офісі на моїх очах. Ніхто не мив рук, нарізаючи озоновані й неозоновані спеціальним приладом продукти: огірки, банани. Зелений чай (оголошений шістьма елітними сортами) заварювався одним пакетиком у трилітровій банці, й вона була теж сумнівної чистоти…

Мережевий маркетинг “Тяньші”: тікайте звідси!

Хай пробачать, заради всього святого, запрошені мною гості, у мене тоді просто не вистачило мужності увійти в демонстраційну залу й сказати: «Вибачте, люди! Тікайте звідси й минайте цей заклад десятою дорогою!»

Мені було соромно зробити це насамперед тому, що між запрошених сиділи двоє моїх доньок і люди, які мені повірили… Та, довідавшись згодом про відгуки власне «моїх» гостей, дуже пожалкувала! Приведу лише дві фрази з почутих «вражень»: «Не презентація, а маски-шоу!», «Подіум-демонстрація се¬конд-стокового ганчір’я на «потенційних мільярдерах».

Дякувати Богові, що й справді не довелося брати участь у демонстрації «презентованого» безкультур’я і зневаги до запрошених людей!

Скільки коштує мережевий маркетинг для новачків?

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

…У душі вже було прийняте рішення: йти геть із цієї принизливо-безпардонної секти «бізнесменів»! Однак позаду – майже місяць роботи в «шарашкиній конторі», витрати на рекламу, літературу, різні офісні папірці, корпоративні грошові внески… Невже нічого мені не компенсують?. Не кажучи про окремі 8000 (вісім тисяч) гривень, сплачені за продукцію «Тянші», що, за переконливими словами «наставниці», гарантували перший статус для початку бізнесової кар’єри – «п’ять зірок».

Про це було повідомлено усно, та ні офіційного договору з компанією, ні підтвердження свого статусу я так і не отримала. Аферистка продовжувала запевняти, що договір буде вручено зі стартовим пакетом дистриб’ютора (той, що коштує 320 грн).

Мережевий маркетинг: принцип банки з консервованими огірками

Зі щоденних лекцій я дізналася, що реалізувати свої мрії в компанії зовсім неважко: за статус «5 зірок» купуєш продукцію в офісі на 8 тис. грн, за статус «5* СБ (сімейний бізнес) — на 80 тис., за «6*» – на 200 тис. (ось саме тут твоя зарплата 38 тис. грн!), «7*» – мільйон і т. д.

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Спасибі всім святим за хай і трохи запізніле, але прозріння! Інших «новобранців» тут майстерно «обробляють» протягом місяця не на вісім-десять тисяч, як особисто мене, а на добрих вісімдесят, а то й двісті (щоб статуси вчасно позакривати).

А де ж узяти такі гроші, якщо людина без копійки за душею? – запитає кожен цікавий. Та легко! Є «позаштатні» брокери, у яких у банках «свої люди», допоможуть оформити кредит (із будь-якою кредитною історією) під 25% від позиченої суми, і ти — на коні! Звісно, ця іронія — далеко не жарт…

Останньою краплею в прийнятті рішення ні на мить не залишатися в цьому багні гнилої людської свідомості та викачки грошей стала «лекція» колишньої вчительки (здається, біології), яка повсякчас підкреслювала, що робота в школі — це щоденна мука і злиденне виживання, а праця в «TIENS» – насолода для душі й осяйна фінансова стабільність!

– Знаєте, у нашій компанії все робиться за принципом банки з консервованими огірками: вкинеш у банку свіжий огірок, і він за короткий час просочується розсолом, – заявила «талановита лекторка», а далі почала підбирати синонімічні ряди синтаксично-смислових конструцій:

– От якшо беремо свіже яблуко й кладемо його в ящик до гнилих: гнилі яблука стануть свіжими чи наоборот? – з переможною ноткою прояву власного інтелекту видала промовниця.

Обираєш мережевий маркетинг «TIENS» – згної в собі Людину!

Мережевий маркетинг «TIENS» Тяньші

Подумалося: оце влучно! Справді, єдина в цій гнилій фірмі перспектива – ЗГНОЇТИ в собі ЛЮДИНУ, купившись на примарну мрію заробити мільйони, обдурюючи довірливих.

Почувши про мої наміри залишити роботу, хазяйка офісу, єхидно посміхнувшись, запитала: «Что, решили слинять, Зоя Антоновна?»

Я відповіла, що вирішила не «слинять», а залишити нечесну роботу.

Дякую долі за урок! Переконливо застерігаю кожного, хто сьогодні в пошуках роботи, не повторити мого «подвигу»!

Повірте, мережевий маркетинг – це боляче і… гидко!!!

Зоя ШКУРАТОВСЬКА,

член НСЖУ.