Чому депутати Полтавської міськради підтримують непопулярне видання?

Газета «Полтавський вісник»

Газета «Полтавський вісник», яку свого часу створила Полтавська міська рада, торік стала самостійною. Тепер вона належить приватному підприємству «Полтавський вісник», яке створили четверо працівниць редакції:  Лариса Семеняга (63,25% акцій),  Наталія Вісич, Анна Котова та Олена Орисенко (по 12,25% акцій).

Можна довго дискутувати, хто від цього більше виграв: газета, яка була переобтяженою офіційною інформацією, чи міська влада, яка щороку витрачала значні кошти на підтримку видання.

Попри те, що тепер депутати отримали можливість співпрацювати з будь-яким полтавським виданням (зокрема, з тими газетами, які мають значно більший тираж та нижчі ціни за розміщення офіційної інформації), вони вирішили й надалі підтримувати «Полтавський вісник». Тож у бюджеті на 2019 рік передбачили 199 тис. грн за публікацію офіційних повідомлень у цій газеті.

Виникає природне запитання: а чи багато полтавців прочитають ті повідомлення міської ради? Який тираж «Вісника»? Ось тут підходимо до найцікавішого. Бо редакція цієї газети старанно приховує реальний тираж видання (певно, соромно зізнатися, який він насправді), та повідомляє якийсь «загальний». У № 52 «Полтавського вісника» за 2018 рік читаємо: «загальний тираж 74000»!

тираж «Полтавський вісник»
Тираж газети «Полтавський вісник»

Як це розуміти? Звертаємося до «Вікіпедії»: «Тираж або наклад — загальна кількість примірників видання однієї назви». А якщо йдеться про періодичні видання (газети, журнали), «їхній наклад визначається за числом абонентів (підписників), включаючи також роздрібний продаж». Тобто під терміном «тираж» розуміють разовий випуск одного номера видання. А «загальний тираж» означає «суму тиражів видань, випущених видавництвом за певний період».

Але за який саме період, редакція чомусь не уточнює. За увесь 2018 рік малувато виходить (поділіть 74 тисячі на 52 номери), а для одного номера — астрономічна цифра!

У Полтавській дирекції АТ «Укрпошта» нам повідомили лідерів передплатних перегонів на 2019 рік. Серед 85 місцевих видань перші три місця посіли газети «Нова година» (7805 передплатників), «Кременчуцький телеграф» (5781) і «Зоря Полтавщини» (4934). Майже наздоганяє «Зорю» «Вечірня Полтава» – 4203 передплатників.

«Полтавський вісник» не входить до лідерів по передплаті

«Полтавський вісник» у цей перелік не входить. Це й не дивно, бо редакція встановила чи не найвищу передплатну ціну – 35 грн на місяць, 420 грн на рік. Та навіть якщо припустити, що газету передплатили 4 тис. полтавців, то де дівається решта 70 тис. примірників? Невже щотижня продається на лотках, розкладках, у кіосках?

Відкриємо невеличкий секрет (хоча це ні для кого не таємниця): продаж газет – справа доволі непередбачувана. З різних причин продаються далеко не всі номери, які потрапляють на прилавки. Та й охопити торгову мережу по всій області доволі складно. Як показує практика, якщо дуже-дуже постаратися, то реально можна продати близько 1000 примірників одного тижневого номера.

Яким чином редакція газети «Полтавський вісник» рахує тираж?

Тож наклад у 74 тис. примірників викликає, м’яко кажучи, подив. Бо 70 тисяч газет одного номера за тиждень неможливо не те що продати – їх проблематично навіть просто роздати на вулицях! То невже кошти платників податків ідуть на макулатуру? Якщо ні, то що тоді означає цифра 74000 з приміткою «загальний тираж»?

тираж газети «Полтавський вісник»
Що означає “загальний тираж” газети «Полтавський вісник»

Мабуть, лише одне: редакція газети «Полтавський вісник» вводить в оману і своїх читачів, і рекламодавців, і щедрих спонсорів – депутатів міської ради. Останні, не задумуючись над абсурдністю такого астрономічного тиражу, витрачають кошти платників податків на підтримку видання, що не користується особливою популярністю у читачів.

Здається, що тут такого: коротенька інформація (нехай навіть помилкова) про тираж. Але в цих трьох словах сконцентрована, по суті, реклама самого видання. Звернемося знову до словника. Реклама — це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, що розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку. Тож штучне завищення обсягів свої продукції – це вже з розряду недостовірної реклами.

Ми звернулися до деяких депутатів Полтавської міської ради й запитали: чи вони особисто передплатили «Полтавський вісник» за 420 грн на рік? Відповідь була цілком передбачуваною: ні! Не бажають передплачувати «Полтавський вісник» за такою ціною й рядові полтавці. І тоді міська влада вирішила нав’язати їм цю газету.

На засіданні виконкому 9 січня 2019 року планується виділити 1 мільйон 536 тисяч 300 гривень (!) на передплату газети «Полтавський вісник» деяким громадським організаціям. Зверніть увагу: викласти власних 420 грн на підтримку власників газети депутатам шкода, а вивернути понад півтора мільйони з кишені рядових полтавців – ніскільки!

До речі, ми пропонували владі передплатити громадським організаціям «Панораму Полтавщини» за акційною ціною 107 грн. 50 коп. на рік і таким чином охопити втричі більшу кількість пільговиків. Та в. о. міського голови О. Шамота залишив лист редакції без відповіді…

Зінаїда МАТЯШОВА.

250 перегляди(ів)