Транспортний колапс у Полтаві

приватний транспорт у Полтаві

Нарікання на громадський приватний транспорт у Полтаві лунали давно. Справді, чого варті «роздовбані» маршрутки із водіями, які, нецензурно лаючись, обганяють один одного та відверто нехтують безпекою пасажирів, постійно створюючи аварійні ситуації. Непоодинокі випадки, коли в автобусів на ходу відвалювалися колеса… У цивілізованих країнах ви не побачите на міських вулицях маршруток: там пасажирів перевозять винятково комфортабельними автобусами, які (й це, мабуть, головна відмінність їхнього транспорту від нашого) чітко дотримуються графіку. Отож пасажири не нервують та не пхаються в переповнені салони, бо знають: наступний автобус обов’язково під’їде через 5, 7 чи 15 хв.

Минулого тижня з полтавських вулиць нарешті зникли маршрутки (увесь приватний транспорт). Однак полтавці цьому не раді й відверто сумують за цим транспортним атавізмом. Бо міська влада, «стараннями» якої це й відбулося, досі не виконала своєї давньої обіцянки про закупівлю комунального автотранспорту та забезпечення безперебійного перевезення городян.

Перевізників годували обіцянками

Коротко нагадаємо передісторію проблеми. У січні 2018 року у Полтаві підвищили ціни на проїзд у міському транспорті до 3 грн у тролейбусі й 5 грн у автобусі. Але через півроку народний депутат С. Каплін через суд скасував відповідне рішення міськвиконкому, мотивуючи тим, що не було дотримано процедури попереднього обговорення регуляторного акту. Тобто суд не довів, що тарифи необґрунтовано завищені, він керувався формальною причиною.

приватний транспорт у Полтаві
13 травня, м. Полтава

Тодішня міська влада зобов’язала перевізників працювати за попередніми тарифами (2 грн у тролейбусі й 4 в автобусі) та пообіцяла, що підвищить ціни на проїзд, дотримуючись усіх формальностей.

У січні 2019 року відбулися громадські слухання й був розроблений проект регуляторного акту про підвищення вартості проїзду. Цей документ мала розглянути постійна депутатська комісія та затвердити сесія міської ради. Але оскільки представники БПП «Солідарність» і «Совісті України» на засідання комісії не з’явилися, розгляд регуляторного акту перенесли на наступне засідання. Але й на ньому забракло кворуму.

Як бачимо, через політичні ігри міських депутатів украй важливе для життєдіяльності міста питання «зависло». Майже рік перевізники працюють за тарифами 2015 року. Зайве говорити, що за цей час зросли ціни абсолютно на всі товари й послуги, а також заробітна плата і, відповідно, податки. Однак міська влада продовжувала годувати перевізників обіцянками, аж поки їм не урвався терпець.

«Після Кукоби всі міські голови ігнорували проблеми громадського транспорту, – сказано в заяві, яку надіслала в редакцію Асоціація перевізників Полтави. – Остаточно загнав нас у безвихідь підлеглий Сергія Капліна по партії – секретар Полтавської міської ради Олександр Шамота. Наприкінці минулого року у неформальній розмові він пояснив нам, що підвищити тариф на проїзд до президентських виборів неможливо. Але пообіцяв зробити це після них. Ми повірили й майже півроку пропрацювали собі на збиток. Вибори минули, а в Шамоти нова відмовка – мовляв, не може підвести Капліна перед виборами до Верховної ради. Ще півроку ми витримати не можемо».

Вирували неабиякі пристрасті

10 травня відбулося засідання містобудівної комісії Полтавської міської ради. Воно мало обговорити транспортну проблему й зокрема тарифи на перевезення. У сесійній залі, де цього разу відбувалося засідання комісії, юрмилися в проходах перевізники, громадські активісти, прості полтавці, зокрема жителі околиць, які особливо потерпають від відсутності громадського транспорту. «Комісія стала публічним полем бою, на якому розкрили політичні інтриги, які стосуються теми транспорту», – охарактеризував засідання журналіст Микола Лисогор (ІВ «Полтавщина»).

приватний транспорт у Полтаві
12 травня, ранок

Справді, в залі вирували неабиякі пристрасті. Полтавці дорікали перевізникам неналежним станом машин, порушенням графіку руху, хамською поведінкою водіїв, особливо щодо пільговиків і т. д. У відповідь ті заявляли, що працюють собі на збиток і не мають коштів на ремонт автобусів, що знайти водіїв на мізерну зарплату дуже важко: погоджуються хіба що ті, хто «вчора валявся під парканом».

Голова асоціації приватних перевізників м. Полтави Юрій Лупаєнко розповів, що чимало перевізників продають автобуси та кидають бізнес, який раніше годував їхні сім’ї. Він наголосив: якщо влада й далі нічого не робитиме, приватний транспорт поступово зникне з полтавських вулиць.

– Якщо вам непотрібний приватний транспорт, то просто скажіть нам про це. А то ми на щось розраховуємо, а потім ви нас «кидаєте», – поставив питання руба перед депутатами керівник ТОВ «Полтава Євробус» Михайло Костов.

Перевізники вимагали терміново зібрати виконком та ухвалити підвищення тарифу. Однак попередньо це рішення мали обговорити члени комісії. Але коли дійшло до голосування, знову забракло голосів. Бо депутати від «Совісті України» не визнають нової міської влади та не ходять на засідання сесій і депутатських комісій. Ігнорують засідання й депутати від ВО «Батьківщина».

Засідання перенесли на суботу, 11 травня, а приватні перевізники, яким урвався терпець, заявили, що більше не вірять міській владі, тому на маршрути не вийдуть і розірвуть договори.

Одні демонстрували солідарність, другі – наживалися

Наступного дня міська влада мобілізувала увесь комунальний транспорт, однак так і не зуміла повністю справитися з перевезенням пасажирів (попри те, що це була субота, а не будній день). Уже на 10-ту годину ранку через перевантаження вийшли з ладу 3 тролейбуси.

Добре, що початок страйку припав на вихідні: до понеділка городяни «морально» підготувалися та вийшли з дому заздалегідь. Але на зупинках було не протовпитися, тролейбуси курсували переповненими. Неабияку солідарність із «безмашинними» полтавцями демонстрували власники приватних авто: вони «підбирали» пасажирів і підвозили в попутному напрямку. Дехто навіть завбачливо виготовив таблички з назвами зупинок, до яких їм потрібно дістатися: «Мелькомбинат», «Оптика» тощо.

Полтавські таксисти одразу ж скористалися проблемою, щоб нажитися на полтавцях: уже в понеділок більшість служб таксі підвищила розцінки на 10–30%.

«Зрада інтересів полтавської громади»

Головне питання, яке зараз бентежить городян: що буде далі? У понеділок 13 травня перевізники подали заяви про розірвання договорів про перевезення на 40 маршрутах. Тобто йдеться не про шантаж чи залякування: вони не збираються працювати далі. Приватний транспорт може назавжди зникнути.

приватний транспорт у Полтаві
12 травня вечір

Ми недарма в підзаголовку до цієї статі акцентували на виборах та популізмі. Бо вважаємо винними в ситуації, що склалася, саме тих міських депутатів, які на словах заявляють про вболівання за інтереси полтавців, а на ділі ні за що не хочуть поступитися особистими чи партійними інтересами. Передусім ідеться про представників СДП, які підтримують свого лідера Сергія Капліна та його популістські заяви. Його запекла боротьба з «жадібними» перевізниками вже завдала чимало шкоди як перевізникам, так і полтавцям, інтереси яких нібито відстоює нардеп.

Як стало відомо, фракція БПП «Солідарність» теж не поспішала розглядати питання про впорядкування тарифів. Навпаки, під різними приводами відкладала його до проведення президентських виборів (певно, щоб не зіпсувати іміджу свого лідера Петра Порошенка). До цього переліку слід додати й депутатів від «Совісті України», які взагалі самоусунулися від роботи в міськраді. А те, що їхня «принципова позиція» створює проблеми полтавцям, їм байдуже.

Нещодавно керівник фракції ВО «Батьківщина» в міській раді Олег Бєлоножко поширив заяву, в якій, зокрема, сказано: «Популізм, піар та нерозуміння основного: управління містом — це не лише святкове перерізання стрічок, пости у фейсбуці, а щоденна кропітка праця та відповідальність. Як результат — сьогоднішній транспортний колапс у Полтаві. Обурені всі: і перевізники, і пасажири.

Ми не можемо стояти осторонь цієї ситуації. Наші пропозиції по виходу з кризи не були почуті та підтримані очільником міста Олександром Шамотою. Більше того, секретар міської ради самоусунувся від вирішення проблеми, взявши у такий непростий час відпустку. Це відверта зрада інтересів полтавської громади.

Тому вимагаємо від депутатської більшості та особисто секретаря міської ради Олександра Шамоти негайно навести порядок у транспортній сфері, забезпечити можливість та законне право кожного полтавця добратися вчасно до місця роботи, навчання, до лікарень тощо».

Редакція готова підписатися під кожним словом депутата. От тільки хочеться спитати, чому пан Бєлоножко, який є членом постійної комісії з питань містобудування, особисто не прийшов на засідання 11 травня? При голосуванні там забракло саме одного голосу – можливо, саме Вашого, Олеже В’ячеславовичу.

Можна скільки завгодно вимагати від О. Шамоти чи інших депутатів «навести лад». Це простіше. Значно складніше –домовлятися, йти на компроміси, відмовлятися від своїх амбітних планів. І поки міські депутати не навчаться цього робити, полтавці годинами стоятимуть на зупинках, їздитимуть у переповнених тролейбусах та на всі лади лаятимуть перевізників і міську владу.

На четвер, 16 травня, заплановано проведення позачергової сесії, яка має розглянути питання про транспортний колапс у Полтаві та отримання кредиту на закупівлю нових тролейбусів. Отож таки є шанс на розвязання проблеми.

Зінаїда МАТЯШОВА.

378 перегляди(ів)