РДА, райрада чи ОТГ: хто головний «на районі»?

ОТГ

Децентралізація, наче сніжний вал, котиться Україною, вносячи свої зміни у функціонування, здавалося б, бездоганного працюючого механізму управління на рівні районів. А місцеві вибори 29 жовтня 2017 року до об’єднаних територіальних громад (ОТГ) – плодів децентралізації, продемонстрували дивну тенденцію: різко зросла кількість кандидатів, бажаючих вмоститися у крісло депутата ОТГ. Дивно й те, що чимало чинних депутатів райрад, які перед тим затято боролися за свої мандати, теж вступали у боротьбу за місця рангом нижчих депутатів – об’єднаних територіальних громад. Отже, нині ОТГ нагадують казкового джина, якого влада, не прорахувавши наслідків прагнення до самостійності цих новоутворень з їхніми керманичами, котрі фактично нікому з чиновників не підпорядковуються, необачно випустила з пляшки. І цей джин, відчувши свободу та власну силу, перебирає на себе повноваження старшого «на районі»…

Ми ділили апельсин: нас багато, а він – один…

Про те, що робити з районами, де новоутворені ОТГ поглинули не лише території, але й перебрали на себе на законних підставах більшість повноважень РДА та райрад, нині сушать голову державні мужі. Справді, там, де ОТГ об’єднали більшість, а подекуди, і всі громади районів, нині спостерігається троєвладдя.

Як і раніше там існують райдержадміністрації, райради і тепер ще й ОТГ. Із своїми відділами, управліннями, бюджетом, комунальними підприємствами та дуже широкими повноваженнями тощо. Якщо РДА перебувають у статусі виконавчих органів, призначених «зверху», то районні ради, як представницькі органи, опинилися у доволі пікантному становищі. Вони в рамках децентралізації не лише втратили чимало своїх повноважень, передавши їх ОТГ, але перетворюються у безпорадні органи. Сьогодні все частіше можна почути прогнози щодо того, що Верховна рада може достроково припинити повноваження райрад у районах, де всі громади об’єдналися в одну ОТГ. Адже процес укрупнення адміністративно-територіальних одиниць потребує зміни системи органів влади на районному рівні.

Про це наголосив і Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко у рамках обговорення ситуації з троєвладдям у районах у профільному комітеті Верховної Ради.Урядовець зауважив, що у районах, де ОТГ утворено в межах усієї території, відбувається дублювання повноважень органів місцевого самоврядування ОТГ, районних рад та РДА.

«Там одночасно функціонують райдержадміністрація та райрада із відповідними видатками на їх утримання, а також виконавчі органи ОТГ із визначеними законодавством повноваженнями та фінансуванням. Відповідні райради, як правило, приймають рішення щодо грошової оцінки землі та перерозподілу трансфертів із держбюджету. Райдержадміністрації також позбавлені переважної більшості повноважень, які за законом виконуються виконавчими органами ради ОТГ», – зазначив Зубко.

На думку Г. Зубка, такий стан речей спричиняє дублювання повноважень районної ради і РДА із органами місцевого самоврядування у вигляді ОТГ, надмірні витрати на утримання апаратурайдержадміністрацій, зниження якості надання послуг у зв’язку із зменшенням фінансування районного бюджету в частині освітньої та медичної субвенцій.

«Дуалізм влади на рівні місцевого самоврядування негативно впливає на процеси розподілу комунального майна між ОТГ і районом, ускладнює юрисдикцію органів виконавчої влади на території ОТГ, що утворені в межах різних районів», – наголосив Г. Зубко.

У контексті надмірної концентрації органів влади у районах, не виняток і Полтавщина, де так само існують ОТГ, які фактично перебрали на себе повноваження «старших» у районах. Бо об’єднали в своєму складі практично всю їхню територію, як Шишацька та Решетилівська ОТГ, та отримали у власність комунальні підприємства. Поступаються правами «старі» органи влади і в Лохвицькому, Пирятинському та Новосанжарського районах, де так само створені ОТГ з «офісами» у райцентрах… І слід зазначити, що співіснування трьох гілок влади в районах не завжди безхмарне. Відчувши незалежність, перш за все фінансову, від районної влади, керівники та депутати ОТГ все частіше дають зрозуміти чиновникам, що впораються й без них із вирішенням соціально-економічних питань на своїх» територіях. Більш того, ще й допоможуть грішми РДА і райрадам. Про те, як нині вибудовуються стосунки керівництва РДА, райрад і ОТГ на Полтавщині, можна було зрозуміти із дискусії, яка точилася під час недавнього звіту у Полтавській ОДА голови Новосанжарської райдержадміністрації Сергія Бульбахи. Пояснюючи причини, через які керівництво РДА не може впоратися з низкою проблем, він весь час посилався на те, що вони «в компетенції ОТГ, а їхні керівники не підпорядковані райдержадміністрації» і районна влада не має на них впливу…

Вперед до децентралізації! З гирею на ногах…

Аби дізнатися, як насправді розцінюють ситуацію з троєвладдям у районах самі голови ОТГ, кореспондент «ПП» попросив висловитися голів ОТГ, які вже фактично контролюють там ситуацію.

Олександр Тутка – голова Шишацької ОТГ:

-Формально ми вже не контактуємо з райрадою. Якщо раніше нас пов’язувало фінансування, то після змін у Бюджетному кодексі про пряме фінансування ОТГ, ми самі вирішуємо фінансові в питання в межах своїх повноважень. Більш того, допомагаємо фінансами і районній владі. Зокрема, фінансуємо не лише медичні заклади, що належать ОТГ, але й виділяємо гроші на мед заклади, які має утримувати районна влада. Приміром, виділяємо 200 тис. грн. з бюджету ОТГ на проділь, закупку інсуліну тощо. Ми розуміємо, що в районній лікарні лікуються жителі нашої громади, і відмова від підтримки районної медицини, якщо у влади бракує на це грошей, погіршить медобслуговування і членів нашої ОТГ. Проте, першочергове ми маємо турбуватися про виконання своїх повноважень і зобов’язань перед населенням. Спочатку своє, а потім – районне…

Щодо доцільності існування райради… Шишацький район невеликий – 21 тис. жителів. Наша ОТГ практично об’єднала всі громади. Тож, який сенс утримувати в районі трьох керівників – голів РДА, райради та ОТГ? Тим більше, що в ОТГ є власні повноваження, в які районна влада не має права втручатися. ОТГ фактично керує районом і питання подальшого існування райради, яка вже не має реальних важелів впливу на стан речей в районі, здається недоцільним…

Володимир Кузьменко – голова Решетилівської ОТГ:

-Після створення Решетилівської ОТГ, частина підприємств та закладів освіти, культури перейшли до нашої комунальної власності і ми сконцентрувалися ОТГ на їхньому фінансуванні. Щодо відносин з районною владою… Якщо це стосується тільки відносин, то вони нормальні. Ми навіть надаємо субвенцію районному бюджету на утримання тих закладів, які сьогодні ще не перейшли до нашої власності. Ми на себе взяли цей тягар, і за рахунок перевиконання бюджету спрямовуємо кошти, які ми могли б направити для потреб ОТГ, на фінансування районних закладів. Крім того, ми ще надаємо субвенцію райраді на зарплату медикам тощо.

Гірші стосунки у нас чомусь складаються скоріш з РДА, ніж з райрадою. Якось так сталося, що останнім часом ми не находимо спільної мови … Принципових розбіжностей між ОТГ і РДА немає, але при передачі нам комунальних закладів виникали конфлікти. Але на даний час ми знаходимо спільну мову.
У нас обрали нового голову райради Сергія Колотія, він з підприємців, корінний житель ОТГ. От з ним немає розбіжностей і бачень шляхів розвитку району. Ми допомагаємо райраді у всіх питаннях. І навіть тоді, коли потрібні гроші для утримання служб району.

Але я переконаний в тому, що районна рада сьогодні вже непотрібна, бо вона нині нічого не вирішує. Фактично тепер вона дублює наші функції та ще забирає частину фінансових ресурсів ОТГ. Я вважаю, що в районі має бути одна ОТГ. Повноваження ОТГ і РДА фактично вирівнялися. ОТГ тепер стала із своїми відділами фактично на рівень РДА, свої повноваження ми маємо і без згоди РДА… І ми сьогодні сповна користуємося власними повноваженнями і нікому їх не делегуємо. Але районі нині троєвладдя – райрада, РДА і ОТГ, через що виникають конфлікти… Перспектива – єдина: в районі має бути одна єдина громада! Це – Решетилівська ОТГ.З розвиненою інфраструктурою, якою можуть користуватися і інші громади. Щодо майбутнього райрад, то я вважаю, що зберігати їх недоцільно. Все в районі буде вирішувати ОТГ…

Ігор Процик – голова Щербанівської сільради ОТГ (Полтавський район).

-У нас 24 грудня відбудуться вибори до Тростянецької громади і тоді з’явиться Щербанівська ОТГ. З Полтавською райрадою взаємини я бачу на умовах співпраці. Приміром, в питаннях використання ресурсу комунальних підприємств, які ми вважаємо недоцільним створювати в себе,бо вони є в районі. Якщо можна співіснувати на умовах співпраці і співфінасування – це потрібно і доцільно. Але комунальна власність на території ОТГ повинна належати громаді.

РДА та районних рад, згідно децентралізації, рано чи пізно не буде. Я вважаю, що вони взагалі будуть не потрібні. І це, до речі, не моя лише особиста думка. Вона в Україні скрізь. І ми чітко розуміємо, що коли на території Полтавського району будуть Мачухівська, Заворсклянська і Щербанівська ОТГ, плюс Терешківська та Степнянська ОТГ, то це вже пів району від влади відпадає. Децентралізацію вже не зупинити, процес пішов, наче снігова лавина… І питання доцільності існування РДА і райрад уже на часі. Районна рада, зокрема, виконала свої функції, і сьогодні вона – стримуючий фактор… ОТГ вже можуть, не чекаючи сесії райради самостійно фінансувати свої об’єкти. Райрада, як модель, застаріла. Так само застаріли і функції РДА. Їх ліквідує сама держава…

Отже, яка доля чекає районні органи влади, до яких звикли українці, і доцільність подальшого існування яких поставлено під сумнів після створення ОТГ? З цього приводу Г. Зубко заявляє, що у Верховній Раді наразі існує чотири варіанти подальших дій. Перший – змінити адміністративно-територіальний устрій районного рівня в межах усієї країни або території окремих областей. Другий – ліквідувати окремі райони, у яких всі територіальні громади об’єдналися. Третій – законодавчо врегулювати та достроково припинити повноваження райрад у районах, де всі громади об’єдналися в одну ОТГ. Четвертий – утворити новий район шляхом об‘єднання в один район територій двох і більше суміжних районів…

Тож, поки у столиці сушать голову над тим, як умовах децентралізації зберегти «централізацію» влади на рівні районів, там уже почалися безповоротні процеси її перерозподілу. Чи буде розлучення цивілізованим, і хто стане головним «на районі», можна буде певним чином спрогнозувати вже під час наступних місцевих виборів 24 грудня 2017 року. Зокрема, проаналізувавши склад кандидатів, які прагнутимуть вмоститися в крісло депутата ОТГ, а не райради…

Олександр Брусенський
На фото: О. Тутка, І. Процик, В. Кузьменко.
Фото автора.
Для збільшення зображення –
натисніть на фото
3 062 перегляди(ів)