Стан освіти на Полтавщині не відповідає критеріям сучасності

Стан освіти в Полтавській області

Так охарактеризував стан освіти голова Полтавської ОДА Валерій Головко після доповіді директора Департаменту освіти і науки Олени Харченко «Про стан розвитку інклюзивної освіти та створення інклюзивно-ресурсних центрів» на апаратній нараді 28 січня.

Очільниця освітянської галузі оприлюднила чимало цифр про стан освіти. Так, на сьогодні в області налічується 234 тис. дітей віком від 0 до 16 років, із них 36 тис. (кожен шостий) – це дитина з особливими потребами. На сьогодні 1,5 тис. дітей-інвалідів утримуються в інтернатах, 1,2 тис. навчаються індивідуально.

Стан освіти в Полтавській області
Карта інклюзивно-ресурсних центрів Полтавської обл.
Червоним кольором позначені вже створені, зеленим – ті,
що створюються, синім – де рішення не прийнято.

Кількість дошкільних закладів, де діти з особливими потребами перебувають разом зі здоровими однолітками, прозвітувала О. Харченко, збільшилась учетверо і становить 44 заклади. А відвідують їх… 83 дитини. У 192 школах (2016 року їх було лише 107) навчається 548 дітей із особливими потребами, 360 відвідують позашкільні заклади.

Стан освіти на Полтавщині: непристосованість більшість навчальних закладів для дітей з обмежиними можливостями

Вдумайтеся в ці цифри. Із 36 тисяч дітей лише близько шестисот навчаються разом із однолітками! Решта ізольована від соціуму. Сумна картина, чи не так?

Стан освіти
Урок у НВК №26 “Перші кроки”

Причини різні: неготовність батьків віддати дітей у звичайну школу, неможливість транспортувати їх, брак кваліфікованих кадрів… Та все ж головною перепоною залишається непристосованість закладів освіти до навчання дітей із особливими потребами. Здоровим людям (і педагогам теж) важко уявити життя людей із обмеженими можливостями та задовольнити їхні нагальні потреби. Навіть якщо на шкільному ґанку є пандус, то дістатися на другий чи третій поверх школи дітям проблематично.

Хоча є й позитивні приклади. Полтавський НВК №26 «Перші кроки» ще 2001 року (першим у області) прийняв дітей із особливими потребами. Навчання таких осіб у звичайних школах – це не лише їхня адаптація до життя, а й виховання співчуття, толерантності в здорових дітей.

стан освіти, Полтавщина
Полтавський НВК №26 «Перші кроки» ще 2001 року (першим у області) прийняв дітей із особливими потребами

Торік Полтавщина долучилася до Національного проекту «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації»

Зараз в області ведеться робота зі створення інклюзивно-ресурсних центрів. На це виділяються значні кошти. Департамент освіти і науки розробив дорожну карту. На сьогодні таких центрів 20, а має бути 32. Але нерідко бракує розуміння керівників на місцях. Так, за словами О. Харченко, відмовилися створювати центри в Лубенському й Решетилівському районах, Карлівці, Решетилівці.

стан освіти на Полтавщині
Вихованці дошкільного відділення КП “Полтавський НВК №26 «Перші кроки»

Заслухавши звіт, В. Головко зазначив, що цивілізоване суспільство й цивілізована нація – та, яка піклується абсолютно про всіх. Він порадив переглянути рішення про виділення 1 млн грн на ремонт фасаду Полтавського ліцею №1, оскільки першочерговим завданням вважає саме забезпечення рівного доступу до освіти для всіх без винятку дітей. Крім того, закликав керівників ОТГ долучитися до обласної програми співфінансування (50х50) придбання автомобілів для перевезення інвалідів-візочників. Не зайве було б закупити нові соціальні таксі й у Полтаві, бо ті, які є в обласному центрі, відслужили 10 років.

Зінаїда МАТЯШОВА.

 

140 перегляди(ів)