У чиїх руках безпека пасажирів?

безпека пасажирів

В останні дні липняв Україні в ДТП загинули одразу 12 людей, і, певно, це змусило пересічних українців і владу дещо по-іншому оцінити роль перевізників у збереженні здоров’я й життя тих, хто оплачує проїзд з власного гаманця. Саме від них передусім залежить безпека пасажирів. На жаль, український пасажир дуже часто наражається не тільки на неввічливу поведінку водіїв, але й на відверте нехтування своїм життям і здоров’ям через поганий стан транспортних засобів.

Безпека пасажирів: у автобусів на ходу відпадають колеса

Полтавщина – не виняток. Не секрет, що на міжміських та міських маршрутах і нині курсують автобуси та маршрутки, технічний стан яких викликає занепокоєння. А отже, безпека пасажирів викликає занепокоєння. Приміром, лише в обласному центрі, де, здавалося б, достатньо органів, які контролюють роботу пасажирського транспорту, час від часу повідомляють про кричущі випадки його неналежного технічного стану. Про іржаві кузови, брудні салони, обідрані пасажирські сидіння, і навіть… дірки в гнилій підлозі говорити не будемо.

Дедалі частіше полтавці дізнаються про випадки, коли в автобусах, тролейбусах та маршрутках на ходу навіть відпадають… колеса. Приміром, у березні 2018 року у Полтаві на вулиці Небесної сотні у мікроавтобуса «Рута СПВ-19» на ходу відпало заднє ліве колесо; 6 квітня 2018 на тій же вулиці в районі зупинки «Театральна» в мікроавтобуса «Рута» на ходу відпали… дверцята; 20 червня 2018 на Решетилівському шляхопроводі у Полтаві в мікроавтобуса «Рута 20 ПЕ», що рухався у напрямку площі Зигіна, відпало одразу два колеса; у березні 2017 року за одну добу у пасажирського мікроавтобуса «Рута» на маршруті «Завод «ГРЛ» – Левада» двічі (!) відпадало ліве заднє колесо; у листопаді 2017 у Полтаві пасажирський автобус «Volvo B10» під час руху за Кільцевим маршрутом загубив одразу два колеса, які відпали на повороті біля будинку профспілок.

Безлад із технічним станом притаманний не тільки транспорту приватних перевізників, але й комунальному. Так, за підрахунками полтавських ЗМІ, протягом 2013-2017 років у Полтаві під час руху шість разів відпадали колеса у тролейбусів…

Про причини, через які несправний пасажирський транспорт виходить на дороги Полтавщини, можна говорити чимало. Що і роблять передусім самі пасажири. Особливо після того, як самі опинялися на межі тяжких аварій через технічно несправні автобуси та тролейбуси. Говорять, приміром, про те, що приватні перевізники не проводять щоденних техоглядів свого транспорту перед виїздом на маршрути. Як і медичних оглядів водіїв. А якщо і проводять, то про людське око. Щоб у маршрутному листі стояла формальна відмітка. Не бажають приватні перевізники і витрачати зайву гривню на ремонт або оновлення рухомого складу. Через це і курсують маршрутами застарілі далі нікуди автобуси та маршрутки. Недобрим словом згадують пасажири і численні контролюючі органи за роботою автотранспорту: управління Укртрансінспекції в області, поліцію, її добровільних помічників тощо, де раз у раз заплющують очі на кричущу ситуацію з безпекою перевезень пасажирів.

Яка безпека пасажирів, коли навіть на техогляд подають несправний транспорт

безпека пасажирівЯк поставити цьому безладу заслін? Механізмів начебто існує багато. Як і контролюючих органів. Один із них – проведення засідань конкурсних комітетів при міськрадах та Полтавській ОДА, де теж можуть «відсіяти» несправний автотранспорт. Як вони проходять і які там вирують пристрасті при розподілі «прибуткових» та «неприбуткових» маршрутів, «ПП» вже повідомляла своїх читачів.

Відомо й те, що проведенню кожного такого конкурсу передує технічний огляд пасажирського транспорту, який перевозитиме полтавців на виграних маршрутах. Черговий такий огляд технічного стану транспортних засобів перед проведенням конкурсу, який заплановано на 14 серпня 2018 року, цими днями провели біля Полтавської ОДА. 30 липня там чекали, що власники транспортних засобів, які братимуть участь у конкурсній битві за маршрути, подадуть на технічний огляд свої автобуси та маршрутки. Але на десяту ранку – час початку технічного огляду – на майданчику стояли всього два автобуси. Їхні водії в останні хвилини перед оглядом укотре занепокоєно передивлялися салони і кабіни, намагаючись показати комісії «товар лицем».

В. о. керівника управління інфраструктури Полтавської ОДА Сергій Марчишинець розповів журналістам, які спостерігали за процедурою, що технічний огляд триватиме два дні, що передбачено умовами конкурсу. На конкурсі розподілятимуть 26 маршрутів у межах області. Маршрути довжиною понад 50 км ділитимуть між перевізниками в РДА та об’єднаних територіальних громадах. Про участь у конкурсі заявили 26 перевізників, яким належить 35 транспортних засобів. Половину з них оглядатимуть біля ОДА, решту в районах.

Ще до початку офіційного технічного огляду поліцейські, які прибули на майданчик, не приховували свого здивування технічним станом далеко не нового автобусу «МАЗ», який возить пасажирів маршрутом «Полтава-Гадяч». Полісменів зацікавило заднє скло автобуса, яке суціль заклеїли темною плівкою, щоб приховати тріщини.

«Спільно з комісією перевірили три автобуси. Два з них відремонтовані та відповідають Державним нормам та стандартам України, правилам дорожнього руху, – заявив за результатами першого дня технічного огляду інспектор відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Полтавській області майор Тарас Полтавець. – Лише один із них ми не допускаємо до маршруту. Заднє скло автобуса розбито та тримається лише на плівці. Це не відповідає ані нормам, ані стандартам. Також не працює підсвічення номера, а вогнегасник несправний. Якщо автобус не відремонтують до завтра, до конкурсу його не допустять».

Безпека пасажирів перевізників не хвилює: головне – урвати “жирний” маршрут

Отже, попереду у приватних перевізників Полтавщини дуже відповідальні дні: змагання за маршрути, які їм даватимуть роботу і приноситимуть непогані прибутки. Не секрет і те, що практично кожен конкурс з розподілу маршрутів (принаймні у Полтаві) не обходиться без скандалів. Зокрема, через корупційну складову, яка «вилазить» на перше місце через прагнення декого з перевізників гарантовано отримати для себе «жирні» маршрути. Для цього вони шукають різні шляхи. Найчастіше ідуть протоптаними стежками – підкупом тих, від кого залежать результати конкурсу. Так, торік у Полтаві правоохоронці спіймали на хабарі самого начальника управління інфраструктури та туризму Полтавської ОДА. Чиновник, повідомляли в прокуратурі області, вимагав від приватного підприємця 52 тис. грн за сприяння в наданні дозволу на перевезення пасажирів на маршруті. Хабарник устиг отримати перші два «транші» у сумі 24 тис. грн, які йому перерахували на банківську картку. Інший полтавський приватний перевізник, якого теж затримали при спробі дати хабара, за перемогу в конкурсі спробував передати начальнику патрульної поліції Полтави в його службовому кабінеті 120 тис. грн. Правда, офіцер поліції відмовився від пропозиції, заявив «куди слід», і гроші йому передали під контролем тих, хто бореться з корупцією.
Привертає до себе увагу і той факт, що управління інфраструктури та туризму Полтавської ОДА, де «ділять» маршрути, вже довгий час залишається без начальника. Після того, як звільнився затриманий на хабарі його керівник, місце довго залишалося вакантним. Майже рік тому цю посаду обійняв Юрій Кривошеєв – відомий у Полтаві підприємець і колишній депутат облради. Але у кріслі керівника сидів недовго: місяці через три звільнився. Причини його відставки невідомі. Відтоді управління знову без керманича. Але конкурс із перевезення пасажирів обов’язково відбудеться, запевняють у Полтавській ОДА…

Олександр Брусенський
Фото автора
609 перегляди(ів)