За проїзд через ваговий комплекс перевантажених фур поліцейські беруть певну «таксу»?

Ваговий хоч і оснащений відеокамерами. але комплекс перетворився на годівницю для поліцейських

Торік у грудні в селі Млини неподалік Лохвиці запрацював перший в області ваговий комплекс. Мета його роботи – недопущення руйнування траси Р-60 важкими вантажівками. Ваговий комплекс споруджували два роки. Громадам Лохвиці ваговий комплекс обійшовся в чималу суму – 2,7 млн грн.

На комплексі постійно чергують штатні працівники, поліцейські та представники «Укртрансбезпеки». Однак їх усіх ігнорують деякі водії та їхні «шефи», намагаючись безкарно провезти вантажі понад дозволених 40 тонн. А водії розповідають, що з перевантаженим кузовом проїхати можна, якщо…

Ваговий комплекс обвішаний відеокамерами

В погоні за прибутком перевізники заповнюють кузови і причепи настільки, скільки витримує техніка. Такого навантаження дороги, побудовані в період, коли найважчими машинами були ЗІЛи і ГАЗи, витримати не можуть. Наслідок – скільки не ремонтуй – усе марно.

Особливо гостро постала проблема контролю маси вантажівок після обвалу балки Млинівського мосту в квітні 2016 р. Про його аварійність і заборону проїзду важчого за 15 т транспорту повідомляють знаки не лише перед мостом, а й на роздоріжжях за десятки кілометрів, але водії все одно їдуть через Лохвицю. Міст потребує капітального ремонту, але з низки причин тимчасовий низьководний міст на період відновлення основного не звели. Як і запропоновану Лохвицькою РДА гідроспоруду, що могла б слугувати тимчасовою переправою. Місцеві мешканці на останню пропозицію відреагували гучним спротивом. Зараз люди, які побували під мостом і побачили, як двигтять та розходяться на стиках балки під час проїзду вантажівок, навіть пішки йти через міст бояться.

Потрібно також зберегти кілька кілометрів траси через Лохвицю, які максимально якісно 2017 року вкрило асфальтом підприємство «Альтком».

ваговий комплекс в Лохвиці
Фури стоять біля Млинівського клубу, а водії пішли домовлятися.

Раніше на місці, де зараз працює ваговий комплекс, періодично діяв пересувний комплекс. Його ваги могли здійснювати лише поосьове зважування і легше було поліцейським перевірити масу вантажу в документах, ніж заганяти машини на ваги.

Що являє собою ваговий комплекс

Ваговий комплекс являє собою ваги, на які заїжджають машини, і вагончик, де знаходиться апаратура та чергують оператори (приміщення існуючого посту ДАІ, що не використовується, для цього не підійшло). Ваговий комплекс перебуває на балансі новоствореного комунального підприємства Лохвицької районної ради «Добробут-сервіс». По двоє операторів та двоє копів чергують цілодобово, часто разом із ними – працівники «Укртрансбезпеки».

Якщо у копів обідня перерва, оператори самі не мають права зважувати машини та виписувати штрафи. Якщо поліцейські запідозрюють, що маса вантажівки перевищує дозволену, зупиняють її й просять заїхати на ваги. Маса машини фіксується комп’ютером, друкується в чекові та висвітлюється на великому табло на «вагончику». Однак табло чомусь кілька місяців не працює (що, на думку низки депутатів райради, є передумовою для корупції: роздруківку проситиме не кожен громадський помічник). Одночасно відеозапис та фотографування всього процесу здійснюється камерами з п’ятьох точок. Роботу можна спостерігати онлайн на сайті Лохвицької РДА.

Систематично – з перевантаженням

Здавалося б, навіщо потрібно чергувати громадським помічникам, якщо масу транспорту перевіряють працівники комплексу, поліцейські та працівники «Укртрансбезпеки»? До речі, останні штрафують за перевантаження на кругленькі суми в доларах. Але виявляється, водії часто нахабно ігнорують усіх разом узятих. Водії машин, маса яких не перевищує 40 тонн, любісінько погоджуються заїжджати на ваги. А інші, зупинившись, телефонують своїм «шефам» і просять «розрулити», вдаються до різних хитрощів, чекають, коли поліцейські та «Укртрансбезпека» відлучаться і т. д. Або можуть поїхати, куди хочуть, нахабно ігноруючи людей і «жезли».

Із такими водіями працівники поліції, «Укртрансбезпеки» разом із депутатами і представниками РДА просто не можуть упоратися. Значна частина порушників курсують основною транспортною артерією району систематично. І систематично – з перевантаженням. На думку голови РДА Володимира Рязанова, навести порядок можна в такій ситуації за допомогою громадського контролю. Якби по десятку чоловік замість того, щоб критикувати все і всіх у «Фейсбуці», виходили разом на комплекс, вони могли б протидіяти нахабству. А також пильнувати, щоб не було корупції. Прийти на ваговий комплекс, сказати його працівникам, що хоче побути громадським помічником і почергувати чи то кілька годин, чи то цілий день, може кожен дорослий.

Навіщо ваговий комплекс лишають без нагляду?

Від початку роботи ще пересувного комплексу в народі не вщухають плітки про корупцію. Підтвердити які нелегко, адже кримінальну відповідальність має нести не лише той, хто приймає, а й той, хто дає хабара. Водії ж сподіваються ще не раз проїжджати комплекс.

ваговий комплекс, Лохвиця
Про корупцію відкрито розповідає депутату райради Юрію Приймі водій Юрій Лінник (справа).

Нині сплило настільки багато сумнівної інформації, що підозри до поліції мають навіть у РДА. Рязанов помітив, що у період, коли на комплексі чергують усі вище згадані, вантажівки десь перечікують. Коли ж поліцейські полишають ваговий комплекс і там лишаються самі штатні працівники, повз нього спокійнісінько їдуть «монстри». «Випадковий збіг чи все продумано?» – задав поліцейським питання на нараді у РДА Володимир Рязанов.

Також можна легко переконатися, що за день штрафують у середньому від 2 до 20 водіїв. А машин, важчих за 40 тонн, проїжджати можуть і сотні. До того ж, перед мостом стоять знаки обмеження до 15 тонн, тобто законно проїхати може лише фура з порожнім кузовом (деякі порожні фури важать і по 17). Водії пояснюють, що в Пирятині попередження про 15 тонн немає. І їх пропускають нібито. Нібито пропускають усіх до 40 тонн, але насправді мають право і вибірково штрафують тих, у кого за 15. Отакі подвійні стандарти!

«Ваговий комплекс – не годівничка для поліцейських»

Спробу корупційних дій ми побачили ще 20 січня, коли ваговий комплекс працював третій день. Двоє чоловіків підійшли пішки з боку мосту, долаючи пішки замети. Заговорили російською і попросили одного з поліцейських поспілкуватися наодинці віддалік. Говорили кілька хвилин, тож чекати не було сенсу. По дорозі в Лохвицю я побачив дві автоцистерни-пропановози, кабіни яких були порожніми, і зрозумів, що то були їх водії. Шини були увігнутими, отже цистерни – не пусті. Вони вже проїхали міст і вочевидь водії сумнівалися, чи копи пропустять, не оштрафувавши. От і підійшли погомоніти до інспектора. Чи просили пропустити просто по-людськи, чи пропонували матеріальну вигоду, почути було неможливо. На жаль, на фото, зробленому через скло, добре видно цистерни, але точно прочитати номерні знаки неможливо. Інакше за допомогою відеозаписів можна було б установити, чи «домовилися» водії з копами.

ваговий комплекс в Лохвиці
«ДАІшник» та «Укртрансбезпеківець» зупинили фуру подалі від камер. З кабіни вийшов чоловік із гаманцем.

Ваговий комплекс створений не для того, щоб стати «годівничкою» для поліцейських! – емоційно прокоментував тоді ситуацію заступник голови Лохвицької РДА Олександр Єсіков. – У разі викриття факту корупції ДАІвці будуть негайно звільнені, вони попереджені про це. І я готовий особисто написати заяву начальнику поліції, якщо дізнаюся про подібний факт. Викрити корупцію нелегко, бо щоб не передавати гроші перед камерами, можна вигадати які завгодно схеми. Приміром, щоб водій купив у певному кафе чашечку кави за 100, 500 чи 1000 грн, переказав кошти на рахунок людини, яка не має прямого стосунку до «обдарованого»… Громадськість має контролювати роботу поліції! Завантажуватися по максимуму(по 70–100 т) вигідно, бо заробіток водіїв обчислюється «тоннокілометрами» – чому ж не перевезти більше за раз, ламаючи дороги?

На ваговий комплекс приїхав домовлятися «шеф» на джипі

Першим 12 липня привернув нашу увагу вантажний автомобіль «Рено», кузов якого був заповнений нетовстими дровами. Він стояв на сільській дорозі метрів за 70 від траси, загородивши її так, що інші машини ледве об’їжджали. Дві машини з дровами зупинили вночі, вони намагалися об’їхати ваговий комплекс сільськими дорогами. Водій однієї втік, ледь не взявши на таран легковик «Укртрансбезпеки». Водій іншої навідріз відмовився від зважування, імітував поламку. Казав, на допомогу приїде «шеф», телефонував кудись. До речі, є підозра, що дорогу селом дрововозам показали… самі поліцейські. А вранці водій, який мав документи лише на частину дров у кузові, замкнув машину й утік.

Цілу ніч і майже весь день чергував на комплексі Володимир Рязанов. Він був вражений зухвальством водіїв. Особливо тих ваговозів, які їдуть удень за спекотної погоди і ще більше руйнують покриття. Показав на екрані смартфона відеозапис, як уранці самовільно від’їхали геть дві зупинені вночі величезні фури «DAF» із повними зерна кузовами. Водії після зупинки відмовилися заїжджати на ваги.

Вранці приїхав на джипі «Лексус», імовірно, їхній «шеф». Певно, сподівався якось «вирішити питання». Коли «домовитися» не вийшло, дав команду, й водії нахабно рушили в потрібному їм напрямку, ігноруючи поліцейських та громадських помічників. Фури зупинили попереджені поліцейські по інший бік мосту, біля Лохвиці, та оштрафували приблизно на 2000 грн кожну за проїзд по мосту з перевищенням ваги і відсутність «шайб» – приладів, які фіксують швидкість, режим їзди й зупинок для відпочинку тощо.

«За 38 т – 200 грн, за 42 т – 500»

Водій, авто якого зупинили, пред’явив посвідчення, де вказано, що він, Юрій Васильович Лінник, є помічником голови ГО «Комітет по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією». Чоловік, який мешкає на Одещині, погодився говорити перед камерою.

– Із одного підприємства ми їхали трьома машинами. В усіх маса – приблизно по 38 тонн. Двоє проїхали, давши по 200 грн, а мені сказали, мовляв, сьогодні перевірка й не беруть. Хлопці кладуть по 200 грн у техпаспорт. Через камери цього не видно. Із таким перевантаженням такса – 200 грн. Якщо більше 40 т – 500 грн. Вони тут стоять і «рубають капусту».

І так повсюди в Україні. Все настільки погрязло в корупції, що просто набридло! Скільки це може продовжуватися? Треба виганяти всіх і набирати порядних людей. Якось мене зупинили і хотіли поживитися. Добре, що не вийшов – хотіли балончиком пшикнути. Так роблять часто, щоб змусити водія вийти. Недавно їхав через Пісочин – там копи і «ваговики» перекрили все і не дають ввезти свій товар у Харків.

ваговий комплекс
Посвідчення одеської ГО «Комітет по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією».

Ми, учасники громадської організації, у себе в Одесі ходимо в суди та контролюємо суддів. Боремося з незаконними діями сільського голови, зокрема продажем землі та ставків. Але всі «менти» і вся корумпована система на його боці.
Цей чоловік – перший, який погодився відкрито говорити про корупцію, – підтримав нашу розмову депутат райради Юрій Прийма. – Всі інші говорять потайки, а на моє прохання написати заяву відмовляються.

Постоявши з півгодини й побачивши, що нікому до нього немає діла, Юрій Лінник заморився чекати й поїхав услід за пропущеними вантажівками, не заплативши ні штрафу, ні хабара.
Автор же спостерігав та фільмував, як поліцейські та працівники «Укртрансбезпеки» зупиняють машини навпроти автозаправки, де вони не потрапляють у об’єктиви. Після зупинки чергової фури один із чоловіків, який вийшов із кабіни, дістав гаманця. Із нього щось витягнув і тицяв у кишеню співрозмовника. Чи поклав і чи то була купюра, роздивитися не дозволяє якість зображення.

ваговий комплекс
Табло не працює не один місяць.

Якби штрафи, накладені на Млинівському комплексі, йшли у місцевий бюджет, спорудження і утримання його окупилися б, ще й із прибутком. А скільки грошей можна було б заробити, якби штрафували всіх порушників!

Ще в період роботи пересувного комплексу чергували на ньому депутати райради. «ДАІвці» робили вигляд, що задоволені підтримкою. Насправді ж кривилися, бо громадські помічники пильнували першочергово не за машинами, а за копами…

Сергій НІКОНОВ.

Фото та відео автора

На фото: 1. Із однієї точки пильнує три «всевидющих ока».