Видно шляхи полтавськії і славну… Європу

дороги в Полтаві

У Росії, кажуть, дві біди: дурні й дороги. Те саме можна цілком сказати й про Україну. Але якщо дурні подекуди вдало маскуються і зовні їх непомітно, то приховати наші жахливі дороги в Полтаві не вдається.

Нещодавно автору цих рядків закортіло відвідати «Метро», один із найбільших супермаркетів Полтави, причому пішки. Оскільки універсам оптовий, у «Метро» скуповуються в основному підприємці або ж громадяни, які хочуть зробити покупки на тиждень-два наперед, і в повному асортименті. Тому й їздять у цей супермаркет на автомобілях, до того ж зручна парковка біля торгового закладу цілком цьому сприяє. Проте навідуються в «Метро» і звичайні полтавці, подивитися-прицінитися, купити щось по дрібничці, і відчути себе, хоч не надовго, наче в Європі.

Дороги в Полтаві не сплутаєш ні з якими іншими

Найкоротший шлях до «Метро» для мешканців багатоповерхівок, розташованих у районі автовокзалу, навіть якщо їхати скуповуватися автомобілем, проходить повз підприємства «Полтава-авто». Прекрасна панорама постає перед очима кожного, хто вдень, оминаючи глибокі, неосяжних розмірів калюжі, мандрує дорогою (а точніше, битим шляхом) повз решітчасту огорожу автопідприємства, в напрямку супермаркету. Чомусь одразу згадуються слова І. П. Котляревського про дороги в Полтаві: «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву!»

Справді, дороги в Полтаві, їх не сплутаєш ні з якими іншими, як свого часу знамениту Гоголівську калюжу посеред Миргорода. Але ж парадокс у тому, що попереду маячить Європа і перший заклад, що зустрічається на цьому шляху, європейського рівня – «Метро»! Мабуть, це прикмета нашого часу, коли на відстані простягнутої руки мирно співіснують наше ганебне минуле, від якого тікаємо, і світле майбутнє, до якого прагнемо, яке намагаємося наблизити…

дороги в ПолтавіТим же «битим шляхом» проїжджають зі сторони «Європи» легковики, марно намагаючись зманеврувати між калюжами і занурюючись по самі борти у воду. Ще один парадокс: цей «шлях» часів Котляревського, розташований впритул до сучасного торгового підприємства «Полтава-авто». Вздовж дороги стоять рекламні щити підприємства, які запрошують до автосалону, з рекламою Кіа Моtors, Chevrolet. Уявляєте перспективу, яка вимальовується перед очима потенційних покупців? Купляєш собі найпрестижнішу модель КІА, виїжджаєш за ворота, повертаєш на Європу і тут же тонеш по самі вуха в багнюці! Отакі дороги в Полтаві!

дороги в Полтаві біля "Полтава-Авто"

«Полтава-авто» про дороги в Полтаві

Я не витримую такої екзотики і навідуюсь до керівництва ПАТ «Полтава-авто», яке щодня з вікон свого офісу милується цією картиною. Питання цілком банальне: чому підприємство упродовж кількох років не може навести лад на прилеглій території, відремонтувати якихось 30 метрів дороги, що нею їздять їхні клієнти і потенційні покупці?

Замісник директора «Полтава-авто» І. І. Лісіца з упевненістю відповідає, що ця ділянка дороги в Полтаві не їхня, і належить місту. «У нас немає і не було жодного офіційного документа, що ця дорога передана нам на баланс. А те, що дорога безпосередньо межує з підприємством і по ній здійснюється в’їзд на територію підприємства, ще нічого не значить. З таким же успіхом цю дорогу можна вважати підпорядкованою «Метро», бо вона веде до супермаркету», – стверджує зам. директора. І додає:

– До кожної території як об’єкта благоустрою має бути свій паспорт. У нас такого паспорта немає.

На моє зауваження стосовно того, що згідно Правил благоустрою м. Полтави усі підприємства в межах 20 метрів навколо себе (навіть без відповідних документів) повинні здійснювати благоустрій, до якого відноситься й упорядкування доріг, Ігор Іванович дивується:

– Тоді, виходить, кожне підприємство, яке знаходиться в місті, повинно навколо себе все упорядковувати? Чому ж тоді комісія при міськвиконкомі по контролю за благоустроєм упродовж кількох років не надала нам жодного припису?

Справді, чому? Варіанта два: або ж у випадку повної бездіяльності такої комісії (що малоймовірно), або ж у тому випадку, якщо дорога таки не їхня.

Інспекція по контролю за благоустроєм в м. Полтаві про стан доріг в місті

Тож моє розслідування про дороги в Полтаві продовжується в кабінеті заступника начальника Інспекції по контролю за благоустроєм в м. Полтаві Р. В. Редько. Він підтверджує, що справді, утримання в належному стані дороги в Полтаві, якщо вона вважається прилеглою до підприємства, покладається саме на це підприємство. Але казус полягає в тому, що в поняття «благоустрій» ремонт дороги не входить. «Благоустрій» передбачає лише підтримання її в «належному» (?) стані, тобто очищення від снігу, прибирання листя, сміття, підмітання тощо. Руслан Володимирович радить звернутися в Управління житлово-комунального господарства міста, яке займається безпосередньо ремонтом доріг.

В Управлінні житлово-комунального господарства мені пояснили, що дорога швидше за все знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста, а її утриманням і ремонтом займається Полтавська міська шляхово-експлуатаційна дільниця. Однак остання знаходиться зараз в стадії ліквідації, тож хто конкретно має опікуватися цим «шляхом» на Європу – сказати важко.

От маємо іще один парадокс: податки на ремонт і утримання доріг водії справно сплачують (ці відрахування закладені у вартості пального), але знайти крайнього, хто відповість за їхній жахливий стан – неможливо.

Дороги в Полтаві не мають господаря

…В епоху Середньовіччя безпека на дорогах залежала, головним чином, від появи грабіжників. І захист від грабіжників покладався на того, кому належала земля, через яку пролягав шлях. Тепер земля належить громаді (а значить – нікому), а в ролі «грабіжників» виступають ями, які вивертають з наших кишень гроші на ремонт ходової, балансування коліс тощо. А ще гірше – відбирають життя та здоров’я у випадку серйозних аварій…

дороги в Полтаві сьогодніА у випадку з ганебним «полтавським шляхом», що веде до Європи, розв’язання проблеми напрошується само собою: якщо важко знайти господаря дороги в Полтаві, чому б міськраді не передати її на баланс самому підприємству, яке знаходиться поруч, за парканом? Тим більше, що ПАТ «Полтава-авто» – організація далеко не бідна, до того ж певним чином зацікавлена в тому, щоб водії не оминали її «десятою дорогою». Та й доглядатиме ПАТ за благоустроєм краще, ніж хто інший, оскільки йому видніше, що робиться в нього «перед носом». Тоді, може, й у пішоходів, котрі прямують цією дорогою в супермаркет європейського рівня, не псуватиметься настрій від шопінгу…

Сергій МИКОЛЕНКО

Фото автора